11 December 2010

words and animations






"stories are part of our culture, our history, we learn from it"

"just because you don't see someting, that does not meant it isn't real"

"there's nothing wrong with dreams"

"our dreams are who we are"

"seems like yesterday, they were hatchlings and now, well, you know,they'll soon ber grown and leaving the hollow"

"not yet we can't, but we gonna learn how"

"so go, look to the sky and fly"

"it's not glorious, it's not beautiful, and it's not even heroic, it's merely doing what was right"

"friend's, i'll give you as much as time as i can"



*some quotes from the animation Legend of Guardians

10 December 2010

ketawa, menangis



ada satu cerita di dalam cerita

semua orang tersenyum

semua orang gembira

satu orang tertinggal, dia duduk di tepi

dia melihat tapi tidak dilihat

dia bercakap tapi tidak didengari

dia melambai tapi tidak dilayan

dia sedih tetapi tidak menangis

umpama topeng

kita tidak akan tahu apa yang ada disebalik topeng

jika kita tidak memerhatikannya, cuba merungkaikannya

berbalik kepada "dia"

dia bangun tetapi tidak dapat berdiri dengan betul

dia bangun, bangun, dan bangun, dan cuba berdiri dengan betul

tetapi masih tidak berjaya

dia cuba menggapai makanan yang ingin dimakannya

tetapi gagal, gagal, dan gagal lagi

tetapi dia terus menggapai, cuba menggapai lagi

tersentuh sedikit, namun masih tidak berjaya

dia mencuba dan mencuba lagi

usaha tidak berpenghujung, terisi sebenarnya hidup ini, tiada istilah "boring"

"terisi" itu bagaimana?

ungkapan indah namun kosong daripada tindakan

terisi yang betul-betul terisi

itu yang susah, susah kerana kita yang menyusahkannnya

dan susah kerana itu adalah ujian daripada Nya

"Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang"

ya, Dia ada

terisi kerana "Dia"

terisi untuk "Dia"

barulah "terisi" itu menjadi indah

dan barulah cerita ini menjadi manis untuk diceritakan


*"dia" dan "Dia" merujuk kepada makna yang berlainan

~cermin oh cermin, kita tengok cermin kita akan tengok refleksi imej diri kita bukan?



progression

"eventually the bird has to leave their nest and travel for new home"

09 December 2010

the beauty of language

i am a Malay

trying to speak fluent in English

it needs effort

i am not learning English because it is one of the important language in the world

i am learning English because i love language

English for me is just the same with other language that exist in this world

it is knowledge that we chase , that we can obtain through hard work

but the knowledege must be chase in the path of Allah S.W.T

the path that we use the language to spread the beauty of Islam toward others

my lecturer once said

"we had lost the Batu Putih because one of our lawyers cannot speak fluently in English"

*the Island was given to Singapore after the international trial in ICJ

so what if other people questioned the credibility of Islam?

we had to answer it, we had to make them understand

language is one of the way

one people cannot build a nation, it needs many, who fight in one path

sepi

kesepian itu bukanlah hukuman yang paling kejam

bersyukurlah kerana dalam kesepian itu, kita bepeluang mencari diri

kita yang kadangkala hilang dalam dunia nyata

"rapsodi, Zaen Kasturi"

08 December 2010

panggilan

setiap detik azan berbunyi di setiap negara di dunia

kenyataan yang indah

perihal

bagaimana mahu mencintai

jika tidak mengenal

raikan kegembiraannya

jangan lupakan kesedihannya

06 December 2010

quotes

good guys wears white hats

bad guys wears black hats

Honda Cup

sahabat ayah saya yang merupakan orang berpengaruh di sebuah syarikat

dia pergi ke pejabat dengan membawa motor Honda Cup

sekilas pandang orang hanya akan sekali pandang

pabila hakikat terbongkar,barulah orang kan membuka mulut menegurnya

dunia memang akan kekal dunia

jauh daripada kesempurnaan

sederhana adalah sebaik-baik jalan

03 December 2010

gelap

dalam perjalanan ke salah sebuah pusat membeli belah terkemuka

ditegur seorang lelaki tua dari indonesia

dia tanya "hendak ke mana?"

saya menyatakan destinasi

dia menjawab "membuat mata yang gelap semakin bertambah gelap"

02 December 2010

Qatar 2022


antara pencabar

mungkin kelebihan disebabkan antara semua pembida, Qatar adalah negara yang masih tidak mempunyai pengalaman menganjurkan Piala Dunia

kelebihan atau kekurangan?

ini pula bidaan Korea



usaha penyatuan Korea Utara dan Korea Selatan?

"peace through football"

impian jepun 2022



satu pembaharuan

Jepun yakin bahawa bolasepak di Asia tidak mempunyai tradisi sekaya Eropah dan Amerika Selatan namun mereka menggabungkan tradisi mereka sendiri dengan kecanggihan teknologi

ini adalah antara usaha-usaha negara Jepun untuk membida hos tuan rumah Piala Dunia 2022

01 December 2010

riak

bila riak ada, segala-gala kebaikan tidak bernilai

kalau begini, susahla hendak berbuat baik?

tidak, ia bermaksud kita perlulah ikhlas dalam melakukan kebaikan

"kebaikan" disini meliputi dari sekecil-kecil perkara yang kita anggap baik seperti membuang sampah di jalan sehingga sebesar-besar kebaikan

ini kerana tujuan kita adalah untuk mengharapkan supaya orang lain berpandangan bahawa kita ini baik walhal yang sepatutnya tujuan sebenar kita melakukan kebaikan adalah untuk Nya

sedekah yang dicemari riak seumpama tidak bernilai langsung kebaikannya

ada yang kata susah, ada yang kata senang diamalkan

tetapi yang penting, cuba sedaya upaya untuk mengamalkan perkara yang disuruh Nya

27 November 2010

penafian kesempurnaan iman

iman belum capai kesempurnaan

jika jawapan kepada "siapa yang paling anda kasihi?"

tidak tepat

24 November 2010

masa hari esok tidakkan sama

Life changes its beauty all the time

Sometimes it's a shade, sometimes life is sunlight

Live every moment here to your heart's content

The time that is here may not be tomorrow

20 November 2010

agama ialah cinta

3 perkara yang kalau dapt dicapai, boleh dikatakan erti kemanisan iman telah dipenuhi


1) Allah S.W.T dan rasul lebih dicintai daripada apa-apa sekali pun

2) Cinta kepada seseorang, tidak lain hanyalah kerana cintanya kepada Allah S.W.T

3) tidak suka kembali kafir setelah diberikan hidayah

ramai orang berbangga, mereka Islam

bila berbicara tentang Islam, kita berbicara tentang gaya hidup kita

persoalan tentang sejauh mana kita menjaga agama kita, hanya kita yang dapat memberikan jawapannya

disinilah cinta itu memainkan peranan

bila kita cintakan sesuatu, kita akan melakukan segala yang terbaik untuk apa yang kita cintakan itu

tidakkah manis jika kita mencintai pencipta kita dan rasul kita?

*sumber
kesepaduan ilmu dan amal salih - Prof Dr Hamka

15 November 2010

ketidakjujuran

Dua langkah mengatasi masalah ketidakjujuran di kalangan ahli Kerajaan dan juga rakyat-rakyat Malaysia

1. Memperkuatkan nilai kejujuran melalui pendidikan moral

2. Memperkuatkuasakan undang-undang

- Tun Salleh Abas

10 November 2010

Huberdina Maria Hertogh @ Natrah

keputusan hakim HUBERDINA MARIA HERTOGH MESTILAH DIKEMBALIKAN KEPADA IBU BAPA KANDUNGNYA

hancur berkecai rasa hati Mansor (suami)

Che Aminah pengsan (ibu angkat)

Natrah menjerit dan menangis(insan penting di sini)

apa perasaan Natrah ketika itu?

"saya menangis sekuat hati dan menggenggam tangan Mansor dengan seerat-eratnya"
(sambil menggayakan tangannya sendiri) untuk mengelakkanya dibawa pergi.Saya masih ingat lagi ketika itu tidak ada sesiapa pun boleh membuka genggaman erat tangan tersebut.

Oleh kerana tidak ada cara memutuskan kami berdua, mereka menyuntik saya, dan saya tidak dapat mengelak, terus tidak sedarkan diri.Bila sedar, saya telah berada di gereja..


Mansor Adabi

"rasanya seperti langit hendak runtuh pada ketika itu"

ulasan Ahmad Ibrahim, peguam kepada Natrah untuk kes pusingan pertama(kes ini dimenangi Natrah secara rayuan kerana kecuaian teknikal Konsul Belanda)

- mengikut undang-undang inggeris pada ketika itu, hak bapa adalah kuat kepada anaknya

-boleh dikatakan berat sebelah sebab hakim dan yang menuntut adalah orang Barat

-sebagai peguam, saya berpuas hati kalah tetapi sebagai Islam, saya rasa sangat kesal

-2 cara mengelakkan Natrah dibawa ke Belanda

1) sebelum kes, Che Aminah jangan bawa Natrah ke Singapura
2) selepas kes, elakkan perkahwinan di Singapura

persoalan undang-undang tidak dirujuk kepada peguam kerana Mansor tidak tahu undang-undang

ini adalah sedikit intisari tentang kes yang menyebabkan hati Melayu dan umat Islam sekitar Asia Tenggara bersatu hati didalam usaha memperjuangkan Islam semasa itu.

pencetus kepada usaha Ahmad Ibrahim untuk memartabatkan Undang-Undang Islam di Malaysia

07 November 2010

Antilia






















gambaran rumah manusia keempat terkaya di dunia, Mukesh Ambani

setinggi 27 tingkat

dijangka akan mula didiami mulai 28 November ini

rumah yang gah tetapi disekelilingnya didiami rakyat-rakyat yang berpendapatan rendah

sedikit tentang rumah ini adalah ia menunjukkan kepada kita bahawa ganjaran Syurga

itu sangat-sangat manis =)

06 November 2010

sastera

it is literature that defines our humanity, it enkindles, it enriches, it refine

~sastera itu satu keindahan dan bahasa Melayu itu sendiri adalah salah satu keindahan

03 November 2010

3 si bodoh






di dalam ruang masa yang lengang selama beberapa hari antara satu subjek dan subjek

untuk peperiksaan akhir Sem 1 2010/2011

ak telah menggunakan masa itu untuk menonton cerita Bollywood, 3 Idiots

cerita ini berdasarkan novel jualan terbaik karya Chetan Bhagat di India dan telah diklasifikasikan sebagai klasik

impaknya lebih kurang sama dengan novel Lasykar Pelangi karya Andrea Hirata di Indonesia

topiknya juga sama, ilmu

satu perkataan yang sangat bernilai dan patut dikejar

ilmu boleh diperolehi dengan bermacam-macam cara

bukan sahaja daripada buku, pertanyaan, malah dengan melihat ke alam sekeliling kita juga boleh membantu untuk mendapatkan ilmu

cerita ini sangat sinonim dengan realiti sebenar kehidupan seseorang mahasiswa

ya

seseorang mahasiswa boleh mengambil jalan untuk membunuh diri jika berada dalam keadaan terdesak

situasi dimana gred purata tidak memuaskan [dalam satu babak, seorang pelajar telah menggantung dirinya kerana dekan tidak membenarkannya untuk disenaraikan didalam Majlis Graduasi]

dan juga tujuan seorang mahasiswa itu masuk ke universiti adalah sebagai tiket untuk mengejar status dan kedudukan yang lebih tinggi di dalam masyarakat [ Chatur atau "Silencer" berjaya menunjukkan keadaan ini]

tetapi diakhirnya, cerita itu berjaya memaparkan ilmu itu yang paling bernilai dan paling berharga

merendah diri dan sentiasa mengejar ilmu

dan babak dimana salah satu watak utama, Rancho menerangkan buku dengan bahasa yang kompleks sebagai membalas kenapa penerangannya yang membawa maksud yang sama tetapi diterangkan di dalam bahasa yang lebih mudah tidak diterima

ia bukan bermaksud kurang ajar dengan pensyarah

tetapi bermaksud ilmu itu dapat disampaikan dengan macam-macam cara

walau pengemis sekalipun yang bercakap

tetapi 3 Idiots merupakan karya yang bagus

ilmu juga boleh dipelajari begini

namun, kejarlah ilmu yang baik

29 October 2010

hi s tory

bolehkah kita berbangga tinggal di Malaysia

jika Malaysia itu tidak kita kenali

ini baru persoalan negara

persoalan agama?


isu sejarah yang timbul kebelakangan ini



sumber

24 October 2010

angan-angan yang mampu jadi kenyataan

lima perkara yang tidak boleh diubah di dalam Perlembagaan walaupun dengan sokongan 2/3 ahli Parlimen

1) Darurat

2) Hak istimewa Raja-Raja Melayu

3) Bahasa kebangsaan

4) Agama Islam sebagai agama rasmi

5) Hak keistimewaan orang Melayu

perkara-perkara yang diberitahu di atas memerlukan persetujuan Raja-Raja Melayu terlebih dahulu sebelum diluluskan walaupun ia telah berjaya mendapat sokongan 2/3 ahli Parlimen

setiap kaum perlu memainkan peranan

tanpa setiap kaum, Malaysia tidak ke mana

kerana hakikat sekarang, Malaysia bukan milik Melayu

tetapi milik semua warganegara Malaysia

jadi, berhenti mengapi-apikan isu perkauman

kemakmuran dan keamanan negara adalah lebih penting

22 October 2010

Me La Yu

Bila bercakap tentang Melayu

perpecahan, leka, lalai, tidak belajar daripada sejarah

adalah Melayu

setujukah?

jika tidak, buktikan dengan usaha gigih dan barulah kejayaan

serta hasil yang manis menjelma

- penulis juga adalah Melayu -

19 October 2010

situasi semasa

kuasa politik

jawatan tinggi-tinggi

kehidupan mewah

semangat ingin betulkan pengurusan

semua itu tidak berguna tanpa ilmu

diakhir cerita, orang berilmu yang berada di puncak

pulau separuh bulan

sedikit cebisan Namiseom, South Korea





















sedikit fakta tentang tempat ini

~ lokasi Winter Sonata

~ berbentuk seperti bulan

~ terbentuk hasil daripada pembinaan empangan Cheongpyeong

aku tahu tempat ini sebab emak aku mempunyai hasrat ke sini dan kini ia adalah hasrat aku

26 September 2010

sulit tetapi berhikmah

minggu ni

2 ujian menanti

Undang-undang Jenayah Islam dan Undang-undang Keluarga Islam

semoga berjaya dalam menjawabnya

bercakap tentang kedua-dua subjek ini

ak sangat menyukai kedua-dua subjek ini

ak sangat meminati kedua-dua subjek ini

kerana

ia berkaitan dengan agama aku

sesuatu yang aku boleh amalkan

juga membantu untuk memahami dengan lebih tentang agama ak sendiri

setiap yang sulit itu tersembunyi sesuatu yang indah di belakangnya

Allah berfirman, “Allah akan memberikan kelapangan setelah kesempitan.” (Al-Thalaq: 7). Dalam ayat lain, kemudahan itu dikatakan datang bersama dengan kesulitan itu sendiri. Dengan kata lain, dicelah-celah setiap kesulitan selalu ada kemudahan. Perhatikan firman Allah ini: “Karena sesungguhnya bersama kesulitan itu ada kemudahan. Sesungguhnya bersama kesulitan itu ada kemudahan.”(Al-Insyirah: 5-6). vKemudahan itu, tentu saja tidak datang secara cuma-cuma. Dibutuhkan sekurang-kurangnya tiga syarat untuk mendapatkannya. Pertama, usaha dan kerja keras dari setiap orang yang diterpa kesulitan. Kedua, sabar dan tahan uji dalam mengatasi dan menanggulangi kesulitan itu. Ketiga, penuh harap dan optimistik bahwa kesulitan itu akan segera berlalu.


dirujuk daripada http://muslimabipraya.wordpress.com/2008/05/27/kemudahan-di-balik-kesulitan/

sememangnya Islam itu indah

=)

21 September 2010

suatu anekdot

orang mahu mengaplikasikan sesuatu yang besar dengan berkesan

sedangkan prinsip yang asas pun tiada kesepakatan

perpecahan tiada manfaat , membawa hanya lebih banyak perdebatan yang hasilnya

jalan mati


-pengaplikasian undang-undang Islam

20 September 2010

sedikit pendek

jadi

kesimpulanya

usaha kena lebih kuat,lebih gigih

13 September 2010

refleksi kepada kesenyapan

Assalamualaikum

dah lama tidak mengemas kini blog

sampai tengok hidup segan mati tidak mahu

puncanya adalah kerana malu

malu sebab

1) blog ini bercorak motivasi dan nasihat dimana aku menggunakan pengalaman aku yang sedikit ditambah dengan pengetahuan yang juga sedikit jadi jika aku sendiri tidak mengamalkannya..apa guna.?

2) mungkin aku merasakan tanggungjawab menyebarkan kebaikan Islam itu tanggungjawab orang lain.Maksudnya,aku lebih mengamalkan sikap berdiam diri yang mana ia tidak membantu proses penambahbaikan diri sebenarnya.

"mengajar itu menambah ilmu"


3) aku juga takut sedang aku bercakap benda yang kusangkakan baik sebenarnya salah sama sekali.Dan sebenarnya ia memang kerap kali berlaku.Dan aku mencari kebenaran dengan berpandukan syarak.Aku takut apa yang aku kata adalah salah ( ilmu masih kurang,tetapi cakap berdegar-degar)

tiga ini adalah antara sebab yang aku kenalpasti

dan banyak lagi

dimana kalau nak ditulis , sangatlah panjang

yang aku akan "update"kan dari masa ke semasa

sebagai refleksi diri

mungkin menjadi pengajaran kepada yang lain

dan

selamat hari raya Aidilfitri Maaf Zahir dan Batin

=)

hasil manis untuk mereka yang berjuang dengan ikhlas selama sebulan

22 August 2010

kesilapan dan kekhilafan dan kedaifan dan diri

setiap manusia ada buat kesilapan

ada yang sedar ada yang tidak sedar

tetapi itulah lumrah manusia

tetapi kelebihan manusia juga

belajar daripada kesilapan

sekuat mana kita melarikan diri

sekuat itu jugalah kesilapan kita mengejar

umpama bayang-bayang menari bersama tuan bayang-bayang

sama!

ak sentiasa membuat kesilapan

banyak

dan sentiasa bertambah

sehinggakan ak terfikir

apa yang ak xbuat silapnya

dimana perkara yang aku buat adalah perkara yang betul..?

dan ak sedar

kesilapan itu adalah proses pembelajaran

dimana setiap orang akan menghadapinya

cuma perkembangan setiap orang adalah berbeza

jadi jangan mengadili orang dari kesilapannya

tetapi adili orang dari cara dia bangkit daripada kesilapan

lebih-lebih lagi di dunia zaman sekarang yang bergerak dengan pantas

dimana ruang melakukan kesilapan

adalah kecil

kecil..siapa Mereka untuk mengecilkan ruang membuat kesilapan

Mereka itu tidak membuat kesilapankah..??

Mereka itu sempurna kah..??

sedangkan Mereka itu manusia

macam aku

macam kamu

tetapi diakhir cerita

semuanya berbalik kepada diri sendiri

dan diri sendiri yang akan membaiki diri sendiri

diri sendiri yang tahu kelemahan diri sendiri

diri sendiri yang tahu apa kemahuan diri sendiri

diri sendiri yang akan berusaha mengejar ilmu sejauh ke China

diri sendiri lebih daripada diri orang lain

dan diri sendiri ini jugalah akan membantu orang lain

setelah diri sendiri ini membaiki diri sendiri

bukankah indah jika dunia ini begitu..??

13 August 2010

2,3 hari selepas 1 Ramadhan



ilmu oh ilmu



semakin lama aku berkarya

semakin dapat aku rasakan bahawa ilmu itu tidak pernah kehabisan

semakin dikejar , semakin laju ia berlari

dan dicicirkannya serpihan-serpihan pengetahuan

lalu dikutip oleh aku

jadi terpaksalah aku berhenti seketika

dan ilmu itu berlari semakin jauh,jauh,dan jauh sehingga menghilang dari pandangan

aku bangun kembali dan kembali mengejar

kitaran ini berulang kali sepanjang masa ini

cabaran itu sentiasa ada ,malah sentiasa datang mencabar aku

kadang-kadang aku tewas, kadang-kadang aku menang

setiap kali menang , aku bersyukur kepada Nya

seriap kali kalah aku mencari kelemahan dan akan berusaha untuk memperbaikinya

sesungguhnya perjalanan ini masih lagi jauh

dan serpihan ilmu itu masih banyak lagi yang perlu dipungut


*juga adakah aku sebenarnya seperti yang aku harapkan..??

semakin hari semakin takut

diri ini lari dari landasannya

sentiasalah berlari ke arahNya

11 August 2010

Ramadhan

Selamat menyambut Ramadhan kepada semua

=)

19 July 2010

Islam

Islam

SURAH ALI IMRAN - AYAT 18 & 19 ;




Terjemahan:

"18. Telah dinyatakan oleh Allah bahawa tidak ada Tuhan melainkan Dia, dan Malaikat-Malaikat serta orang yang berpengetahuan pun naik saksi (bahawa Allah keadaan-Nya) berdiri dengan adil, tidak ada Tuhan melainkan Dia, yang Maha Perkasa lagi Bijaksana.
19. Sesungguhnya agama (yang diredai) di sisi Allah ialah Islam.
Dan tiada bertelingkah Ahli Kitab itu, melainkan setelah datang ilmu pengetahuan kepada mereka, disebabkan berdengki-dengkian sesama mereka. Barangsiapa mengingkari ayat-ayat Allah, maka sesungguhnya Allah itu tersangat cepat mengira."

*penekanan diberikan kepada pengertian (surah Ali'Imran : 19)

perkataan Islam itu bermaksud

penyerahan diri kepada Allah S.W.T,tuhan yang Maha Kuasa, dan Maha Esa

Tegasnya, agama di sisi Allah ialah penyerahan yang bersungguh-sungguh kepada Allah.

Maka, walaupun seseorang mengaku mengaku memeluk Islam

kalau dia tidak menyerah dengan penuh kesungguhan kepada Allah

belumlah dia Islam

sebab dia belum menyerah

dan

menyerah ini ialah seluruh umat Islam , bukan suku Arab atau suatu suku bangsa sahaja

17 July 2010

gementar

ASSALAMU'ALAIKUM WRA WBA,
JALAN YANG TERBAIK IALAH JANGAN TERLALU TAKSUB KEPADA SESUATU ALIRAN DAN PANDANGAN.
BAIK SEHEBAT MANA PUN PANDANGAN DAN ALIRAN YANG DI BAWA OLEH SESAORANG ATAU SATU KUMPULAN, INGATLAH MEREKA BUKANLAH NABI ATAU RASUL YANG MAKSUM YANG SUDAH TENTUNYA TIDAK TERKECUALI DARI KEKURANGAN DAN KESILAPAN.
OLEH ITU BERLAPANG DADALAH DALAM MENGHADAPI SITUASI BEGINI.
KITA YANG DITAKDIRKAN ALLAH HIDUP DIZAMAN INI, ZAMAN YANG PENUH DENGAN FITNAH PERLU BERWASPADA. DAN SEBAIK-BAIK WASPADA ITU IALAH DENGAN BANYAK MEMOHON KEAMPUNAN ALLAH DENGAN DIKURNIAKAN ALLAH BERSIH AKIDAH, DAPAT BE'AMAL MENEPATI SYARIAT DAN BERAKHLAK YANG DAPAT MENYELAMATKAN KITA DARI MUFLIS DI AKHIRAT KELAK.
JANGAN KITA TERLALU TAKSUB UNTUK MEMPERTAHANKAN SESUATU IKUTAN KITA ITU DENGAN MELAYANI NAFSU KITA SEMATA-MATA, HINGGA DAPAT MENGALAHKAN AKAL FIKIRAN SERTA RISALAH YANG DIWAHYUKAN.
INGAT! SYAITAN SENTIASA MENGINTAI-INTAI UNTUK TURUT SERTA... YANG ALIM PUN SUDAH RAMAI TERPEDAYA... SEBAB GHAIRAH SANGAT UNTUK TURUT BERPOLIMIK (sedangkan syaitan datang membisik-bisikan 'anta hebat sheikh...)
HOTMATILAH DAN BERADABLAH TEHADAP PARA ULAMA YANG MASING-MASING ADA PANDANGAN DAN HUJAH MASING SERTA ADA PENGIKUT MASING-MASING.
SARINGKAN DAHULU (tak mampu bersendirian, bertanya dan siasat dengan saksama dan mohon petunjuk Allah) ATAS SEGALA PANDANGAN DAN PENDAPAT TERSEBUT.
TAK RUGI BERSIKAP BEGINI, PALING-PALING TIDAK PUN KITA TERSELAMAT DARI MAKSIAT UMPAT DAN FITNAH.
SEMOGA APA YANG SAYA NUKILKAN INI, DIMOHONKAN KEPADA ALLAH AGAR DAPAT SAYA PEGANGI SELAGI MASIH HIDUP, SEMOGA DAPAT KEMBALI KEPADA ALLAH DIDALAM BERKEADAAN BERSIH UNTUK BENAR-BENAR LAYAK MENDAPAT GELARAN "KEMBALI KE RAHMATULLAH"
WALLAHU'ALAM, WASSALAM.

petikan komentar yang ak rasa bernas

susah untuk membuat pilihan yang benar bukan..??

ak lebih takut dengan impak pilihan yang kita buat

kerana beban yang akan kita tanggung

dikhuatiri membuatkan kita rebah nanti

jauh2..mudah-mudahan dijauhkan

15 July 2010

lapan yang baik

penjagaan kesihatan cara Rasulullah S.A.W

1. Selalu bangun sebelum subuh

2. Aktif menjaga kebersihan

3. Tidak pernah makan berlebihan

4. Gemar berjalan kaki

5. Tidak pemarah

6. Optimis dan tidak putus asa

7. Tidak pernah iri hati

8. Pemaaf

idola yang sebaik-baiknya dapat kita contohi

dan kita masih lagi terlepas pandang

lambat-laun akan sedar namun lebih baik sedar sekarang daripada kemudian bukan..??

amalan yang mungkin dikatakan naif di zaman serba moden ini

namun faedahnya melimpah ruah

cuma menunggu kita datang merebutnya..=)

14 July 2010

semakin banyak semakin sikit

petang tadi berjumpa sahabat lama

banyak yang dibualkan

dan banyak yang dapat difahami dengan lebih mendalam

dan Insyaallah ke jalan yang benar ...=)

perumpamaan ini sudah cukup menggentarkan aku

"kita sangka kita di pihak yang benar tetapi kita sebenarnya menghancurkan apa yang kita cuba mempertahankan"

ini berkaitan persoalan agama

dan sememangnya amat-amat penting untuk direnungi

Insyallah..we'll find our way..have faith

12 July 2010

2010/2011

semester satu tahun dua 2010/2011

semoga permulaan yang baik

belajar daripada kesilapan

memperbaiki diri

sentiasa mengingati tujuan mengejar ilmu itu sendiri

dan sentiasa ,sentiasa ,sentiasa muhasabah diri

10 July 2010

sahabat

 
Posted by Picasa

knowledges




only chase knowledges

it never enough with one books

but be careful in chasing knowledges

you may

but always remember where you from and stay humble

because

knowledges were never enough

08 July 2010

satu kosong




"bendera Sepanyol membuatkan haiwan pun tertarik kepadanya"




baru melepasi separuh akhir yang mendebarkan

Sepanyol menentang Jerman

Sepanyol menguasai perlawanan dengan tidak membenarkan langsung pemain Jerman untuk melakukan serangan balas

dan Sepanyol menang dengan jaringan 1-0 sumbangan pemain pertahanan, Charles Puyol

itu berita utama

kesan sisi perlawanan ini

pernah dengar nama Paul ? [mesti tanggapan pertama, Paul ini seorang lelaki cina atau lelaki dari barat ]

tidak

Paul adalah seekor sotong atau lebih dikenali sebagai Paul the Octopus

apa kaitan sotong dengan Piala Dunia 2010 ini..??

ramalan yang dilakukan olehnya

sekarang Paul berada di Oberhausen, Jerman Barat

kononnya, Paul telah meramal keputusan dalam lima perlawanan Jerman sebelum ini dan menarik sekali, kesemua ramalannya adalah tepat

*Paul meramal dengan memilih salah satu daripada dua bendera yang diletakkan di dalam kotak yang mengandungi makanan
*kotak kaca pertama yang dipilih oleh Paul dikatakan sebagai pemenang

setakat ini semuanya tepat terutama sekali semasa Jerman dikejutkan Serbia 1-0 walaupun Jerman dikatakan akan menang oleh pemerhati profesional

tetapi

itu hanya ramalan Paul untuk Piala Dunia 2010

sebelum ini dia juga pernah meramal untuk Euro 2008 tetapi tidak semuanya tepat

*cukup dengan sotong

beralih kepada manusia yang mengikuti perkembangan Paul pula

jangan terlampau mudah percaya

kerana taksub akan menjelma

bila berita seperti ini disebarkan dengan meluas dan tanpa kawalan

isu lain yang akan timbul

lebih-lebih lagi Piala Dunia juga dikaitkan dengan judi [ tidak ada "judi haram" ]

tidak mengira agama

judi ini membawa lebih banyak keburukan daripada kebaikan

*kebaikan itu pun hanyalah ditimbulkan untuk mempertahankan judi itu sendiri

renungi kejadian tuhan ini namun jangan terpedaya dengannya

oh , mungkin tidak perlu dipesan tetapi benda kecil seperti inilah yang akan dilepas pandang oleh kita

** sekali lagi, ramalan Paul tepat setelah Sepanyol menang dengan Jerman

06 July 2010

merenung langit setinggi layang-layang




mungkin ini lagi indah..entahlah
tetapi dunia ini memang indah




banyak keindahan yang aku rasa indah

tetapi bagi aku

pergilah ke sekolah lama anda

pergilah ke padang

cari pokok yang rendang

duduklah di situ

baringkan diri

lima minit , sepuluh minit , ambil selama yang boleh

kosongkan fikiran

itulah definisi keindahan

02 July 2010

satu lagi...pengajaran mungkin..??



mematahkan besi adalah susah untuk manusia biasa macam aku, namun dengan bantuan alatan tertentu, aku mampu...
bolehkah diumpamakan dengan sikap..??




masa memang berlalu dengan pantas

aku selalu bercakap seolah-olah aku menghargai masa dengan sepenuhnya

tetapi tidak

aku selalu kata aku akan mengejar masa

tetapi tidak

aku selalu kata aku akan mendahului masa

tetapi tidak

aku selalu kata orang yang tidak tahu menghargai masa akan rugi

tetapi tidak

banyak tidak

tidak kepada benda positif

aku yang akan rugi

ketinggalan, sentiasa lambat, sentiasa itu, sentiasa ini, kerugian

aku tidak mencari kesempurnaan

namun berusaha kearah untuk menjadi lebih baik adalah tidak salah

sokongan diperlukan

selain keazaman diri

sentiasa berusaha untuk memperbaiki diri

satu lagi kelemahan aku, tetapi bukan penghalang

semua orang mampu nampak kelemahan orang lain , tetapi diri sendiri..??

*semoga tahun 2 di UKM membawa lebih banyak kebaikan kepada diri sendiri

01 July 2010

FIFA Kombe La Dunia 2010

setiap yang bermula ada pengakhiran

piala dunia 2010 semakin menghampiri penamat

sekarang 8 pasukan masih lagi tinggal

bersaing di suku akhir untuk 4 slot di separuh akhir




the oranje ( orange )




A Selecao ( the selection )




La Celeste ( the sky blue )




The Black Stars




La Albiceleste ( white and sky blue )




Die Mannschaft ( the team )




La Albirroja ( white and red )




La Furia Roja ( the red fury )


masing-masing mempunyai peluang tersendiri

dengan usaha gigih disertai tuah , siapa tahu

Bahati Nzuri

*Swahili

23 June 2010

remehkah jika aku bersuara



"Great things are done by a series of small things brought together."
Vincent Van Gogh


selepas Zuhur , menunggu di luar surau PTSL

*PTSL itu bermaksud Perpustakaan Tun Seri Lanang

cuaca redup macam nak hujan tetapi tiada titik-titik air yang dicurahkan awan

angin bertiup aman dan mendamaikan

sekumpulan mahasiswa duduk di kerusi yang disediakan disebelah aku

si A : "bagus tempat ni"
si B : "aah"
si A : "kenapa la diorang xbina gazebo disini"
si B : "betul,mesti ramai yang menggunakan kemudahan itu"
si A : "ini yang sepatutnya disediakan oleh pihak universiti , yang sepatutnya diperjuangkan"
si B : "haha , aku tidak berminat berbual pasal tu sekarang tetapi itu yang sepatutnya diperjuangkan"
si A : "huu,'mereka' ini memperjuangkan sebesar-besar isu sehinggakan isu yang remeh macam ni dilupakan sama sekali"


aku mendengar , aku merenung

mereka ini bukan wakil pelajar

mereka ini orang biasa

pelajar yang pointernya mungkin bagus , mungkin tidak

tetapi percakapan mereka ada isi , berbaloi untuk didengar

selesai bersalaman diantara satu sama lain

kedamaian ini terpaksa ditinggalkan , kembali kepada kesibukan dunia

*sememangnya tempat itu sesuai untuk dibina gazebo

22 June 2010

soalan yang indah



“It is our choices that show what we truly are, far more than our abilities.”
Joanne Kathleen Rowling


Assalamualaikum

lama xupdate blog

sibuk dengan aktiviti lain

sekurang-kurangnya terisi juga masa lapang tatkala cuti semester ini

terisi itu maksudnya diisi dengan aktiviti yang berfaedah

yang memberi pulangan balik

yang membuatkan aku rasa makin bersemangat untuk belajar lagi , lagi dan lagi

membuatkan aku merasakan semakin banyak aku belajar semakin banyak aku kena belajar

walaupun itu kebenarannya

namun jika sesetengah orang tidak mengalami peristiwa itu sendiri

maka mereka akan terus "tidur"

terlena dibuai mimpi

kalau ada orang tegur , satu kelebihan

kalau tidak ,, terus terlena

oh ya ,

ada satu soalan dalam benak sanubari ini

"apa matlamat hidup ko di dunia ini"


dan soalan itu masih terngiang-ngiang dan bergema didalam minda

jawapan yang diberi pada masa itu

entahla

*jawapan biasa daripada aku

tetapi kali ni aku merasakan jawapan itu sangatlah tidak bererti untuk soalan seindah itu

dan sayu memikirkan kerana gagalnya aku menjawab soalan itu

bermakna kehidupan aku selama 19 tahun di dunia ini masih

tiada matlamat

tiada arah tuju

kabur

abaikan umur , ini berkaitan dengan pemikiran , berkaitan juga dengan agama kita

Islam

tidak dapat tidak , kita tidak boleh lari daripada agama kita

kerana agama itu bukan sekadar nama tetapi itu adalah pegangan , itu adalah cara hidup , itu adalah KITA sendiri

bukan sekadar untuk diiisi didalam borang ( yang bertanyakan agama apa ) semata-mata

"Maka apakah kamu mengira bahawa sesungguhnya Kami menciptakan kamu untuk bermain-main dan bahawa kamu tidak akan dikembalikan kepada Kami, maka Maha Suci Allah raja yang sebenarnya, tiada Tuhan selain Dia, Tuhan yang mempunyai Arasy yang mulia" (Al-Mukminun: 115-116)

sebenarnya ada bermacam-macam matlamat hidup manusia di dunia ini

tidak semuanya matlamat yang mulia , ada yang tidak baik

jadi matlamat kita mestilah berlandaskan Al-Quran Al-Karim

kerana ia lengkap , tidak perlu dipersoalkan

malah jika kita memahaminya , dan mengamalkannya

dengan cara penghayatan sepenuhnya

nescaya jalan kita adalah jalan kebaikan

Di sini aku sertakan satu kisah indah

Baginda bersabda, "Tahukah kamu kewajipan manusia terhadap Allah?".

Aku menjawab, "Allah dan Rasul-Nyalah yang lebih mengetahui."

Baginda bersabda, "Kewajipan manusia terhadap Allah ialah dengan mengabdikan diri kepada-Nya tanpa menyekutukan-Nya".

dan sambungannya lagi

Kami meneruskan lagi perjalanan beberapa ketika kemudian baginda memanggil lagi, "Wahai Muaz bin Jabal!" dan aku menyahut, "Telahku terima panggilanmu itu wahai Rasulullah".

Rasulullah SAW bersabda, "Tahukah engkau apakah kewajipan Allah terhadap manusia apabila mereka melakukan perkara-perkara yang aku nyatakan di atas?"

Aku menjawab, "Allah dan Rasul-Nyalah yang lebih mengetahui".

Akhirnya baginda bersabda, "Allah tidak akan menyeksa mereka".

bila niat kita sudah betul dab berlandaskan agama kita

maka insyaAllah segala-galanya dirahmati olehNya

namun ia tidak semudah itu

kita perlu sentiasa beringat

kerana dalam tidak sedar mungkin ada kita tersilap

seperti perasaan takbur , riak

mudah-mudahan dijauhkan

sebab kita hanya manusia

namun jangan dijadikan "manusia" itu sebagai alasan untuk tidak melakukan sesuatu sebaik-baiknya

mudah-mudahan contengan ringkas ini menjadi peringatan buat aku seterusnya kamu semua

07 June 2010

sahabat itu serpihan mozek yang kehilangan

kau selalu bertanya

"adakah kau bersedih.??"

aku selalu menjawab

"tidak , aku tidak bersedih"

kau selalu bertanya

"engkau keluar dengan siapa..??"

aku selalu menjawab

"tiada sesiapa , aku cuma keseorangan"

kau selalu bertanya

"siapa kawan baik engkau"

aku selalu menjawab

"*termenung.....hermmm , entah , mungkin si polan"

sedikit persoalan bermain di minda


Dari Nu’man bin Basyir r.a., Rasulullah SAW bersabda,
“Perumpamaan persaudaraan kaum muslimin dalam cinta dan kasih sayang di antara mereka
adalah seumpama satu tubuh. Apabila satu anggota tubuh sakit maka mengakibatkan seluruh tubuh menjadi demam dan tidak bisa tidur.” (Hadis riwayat Muslim)

jangan engkau mendakwa engkau tidak ada sahabat jika engkau hidup dalam dunia ini

buka mata , tengok sekeliling

jika tidak perasan , cari sekali lagi , lagi , dan lagi

dan akhirnya , anda akan jumpa

tangkap , peluklah seerat-eratnya , hargailah

jangan tunggu

jangan duduk terdiam sahaja

mulakan sesuatu untuk dapatkan sesuatu


“Teman yang paling baik adalah apabila kamu melihat wajahnya, kamu teringat akan Allah, mendengar kata-katanya menambahkan ilmu agama, melihat gerak-gerinya teringat mati.”

Banyak sekali hadis-hadis tentang kawan/sahabat ini. Ada pula pepatah Melayu mengatakan, “Berkawan biar seribu, berkasih biar satu.” Saya lebih selesa dengan berkawan biar berpada jumlahnya, lihat kualiti, bukan kuantiti. Dan berkasih jangan cuma satu saja, kalau mampu, biar ramai. Kasihkan Allah, Rasul-Nya, pasangan (suami/isteri) , anak-anak, keluarga, kaum kerabat, jiran dan juga kawan atau sahabat .mungkin itu maksud yang lebih tepat

-Hati-hatilah atau tinggalkan sahaja sahabat seperti di bawah:-

1. Sahabat yang tamak: ia sangat tamak, ia hanya memberi sedikit dan meminta yang banyak, dan ia hanya mementingkan diri sendiri.

2. Sahabat yang hipokrit: ia menyatakan bersahabat berkenaan dengan hal-hal lampau, atau hal-hal mendatang; ia berusaha mendapatkan simpati dengan kata-kata kosong; dan jika ada kesempatan membantu, ia menyatakan tidak sanggup.

3. Sahabat pengampu: Dia setuju dengan semua yang kamu lakukan tidak kira betul atau salah, yang parahnya dia setuju dengan hal yang tidak berani untuk menjelaskan kebenaran, di hadapanmu ia memuji dirimu, dan di belakangmu ia merendahkan dirimu.

4. Sahabat pemboros dan suka hiburan: ia menjadi kawanmu jika engkau suka pesta, suka berkeliaran dan ‘melepak’ pada waktu yang tidak sepatutnya, suka ke tempat-tempat hiburan dan pertunjukan.



-Ali bin Abi Thalib r.a. berkata, -

“Sejahat-jahat teman ialah yang memaksa engkau bermuka-muka dan memaksa engkau meminta maaf atau selalu mencari alasan.”

30 May 2010

any given sunday

I don’t know what to say really.
Three minutes
to the biggest battle of our professional lives
all comes down to today.
Either
we heal
as a team
or we are going to crumble.
Inch by inch
play by play
till we’re finished.
We are in hell right now, gentlemen
believe me
and
we can stay here
and get the shit kicked out of us
or
we can fight our way
back into the light.
We can climb out of hell.
One inch, at a time.

Now I can’t do it for you.
I’m too old.
I look around and I see these young faces
and I think
I mean
I made every wrong choice a middle age man could make.
I uh….
I pissed away all my money
believe it or not.
I chased off
anyone who has ever loved me.
And lately,
I can’t even stand the face I see in the mirror.

You know when you get old in life
things get taken from you.
That’s, that’s part of life.
But,
you only learn that when you start losing stuff.
You find out that life is just a game of inches.
So is football.
Because in either game
life or football
the margin for error is so small.
I mean
one half step too late or to early
you don’t quite make it.
One half second too slow or too fast
and you don’t quite catch it.
The inches we need are everywhere around us.
They are in ever break of the game
every minute, every second.

On this team, we fight for that inch
On this team, we tear ourselves, and everyone around us
to pieces for that inch.
We CLAW with our finger nails for that inch.
Cause we know
when we add up all those inches
that’s going to make the fucking difference
between WINNING and LOSING
between LIVING and DYING.

I’ll tell you this
in any fight
it is the guy who is willing to die
who is going to win that inch.
And I know
if I am going to have any life anymore
it is because, I am still willing to fight, and die for that inch
because that is what LIVING is.
The six inches in front of your face.

Now I can’t make you do it.
You gotta look at the guy next to you.
Look into his eyes.
Now I think you are going to see a guy who will go that inch with you.
You are going to see a guy
who will sacrifice himself for this team
because he knows when it comes down to it,
you are gonna do the same thing for him.

That’s a team, gentlemen
and either we heal now, as a team,
or we will die as individuals.
That’s football guys.
That’s all it is.
Now, whattaya gonna do?

17 May 2010

peluang dan optimistik



~walapon ade signboard ,tetap kena berusaha untuk ke destinasi kan .??~


setiap orang pasti suka kalau setiap hari makanan disuap ke mulut

x perlu berbuat apa-apa

usaha pon pastilah kurang , x penat , x mengeluarkan tenaga

______________________

setiap pelajar mesti suka kalau pensyarah bagi nota / slideshow

xpayah bukak buku tebal - tebal

xpayah pergi perpustakaan

baca je apa yang diberi , tentu yang itu akan naik masa final exam nanti

______________________

beralih kepada skop yang lebih besar

pengangguran yang berleluasa

salah mahasiswa ? salah kerajaan ?

salah aku ? salah engkau ?

peluang hendaklah dicetus sendiri

kena dicari sendiri

mencabar sesuatu untuk mendapatkan hasil

menunggu insentif

menunggu peluang pekerjaan

boleh , tapi

sampai bila ..??

**

kalau gagal dalam peperiksaan , adakah kita mahu menyalahkan pensyarah.?

kalau kalah dalam pertandingan , adakah kita mahu menyalahkan si pemenang.?

**

perlu ada sikap untuk mencetus perubahan

jangan jadi "pak turut"

cari identiti sendiri , ambil yang baik sebagai panduan

sentiasa berusaha untuk mencapai cita-cita

duduk termenung , kadang-kadang rezeki pon lari

*untuk menunjukkan bahawa usaha sangat2 la diperlukan untuk mencari rezeki

jangan sesekali menyerah kalah , jangan sesekali


~lebih indah kalau dipraktikkan dan menjadi kenyataan

"Seorang yang memikul kayu di belakangnya untuk dijual lebih baik daripada meminta- minta yang belum tentu orang hendak memberikannya"

15 May 2010

pabila pelajar tidak faham , angkat tangan , tanya soalan



- mencari jawapan kepada persoalan dan masih tidak terjawab , masih jauh dan masih berliku lagi -



"role- model"

setiap kita mempunyai idola atau ikutan masing-masing

untuk dijadikan teladan atau ikutan

baik jahat mahupun baik

tidak salah

*sebenarnya salah atau betul itu masing-masing boleh menilai cuma sesetengah orang mungkin terlepas pandang

menjadi si peniru adalah langkah yang bagus lebih-lebih lagi jika meniru sesuatu yang
baik

*sesuatu yang baik mengikut apa yang selari dengan nilai-nilai murni bukannya sesuatu yang baik mengikut apa yang dfikirkan oleh individu

namun meniru pun ada cara

ada hadnya

ada sempadannya

jika semua ditiru

*sampaikan diperasan orang

*" eh , gaya kau sama macam 'si polan' ,serius ,x tipu

*dan kalau ia positif , boleh memberi pulangan yang baik dan tidak ternilai kepada
peniru

*namun kalau ia sesuatu yang tidak molek , dahla x membawa apa-apa pulangan yang bernilai malah boleh dikatakan sia-sia

mana pergi identiti sendiri ..??

hilang ditelan identiti yang ditiru

manusia ini semuanya meniru

*ouh , kenyataan yang berani

dan dipengaruhi

tetapi manusia boleh tumbuh untuk mempunyai pendapat dan pendirian sendiri

dan ini yang terbaik

setiap manusia ada sisi baik masing-masing baik sejahat-jahat manusia

dan "sisi" itu yang aku cari

untuk aku ambil

untuk aku belajar

untuk aku hargai

-jadi , sama-samalah kita mencari "khazanah" dunia ini..=)-

05 May 2010

xboleh tidak bermakna xboleh



* di sebalik tembok ada keindahan

* mereka yang berusaha , mereka yang dapat hasil nya , aku yang tidak melakukan apa-apa , berani aku berangan ke langit , kosong dan semanis khayalan semata-mata

* kerana mimpi , aku sampai di sini . Kerana mimpi ,aku berjaya

04 May 2010

ia ada dalam diri kamu !!



*diantara mereka yang bersedih , kamu boleh menceriakan suasana dengan tersenyum

26 April 2010

lump sum request

berhadapan dengan bayang-bayang sendiri adalah satu kesusahan

mungkin juga cabaran

bolehkah kita menang

boleh juga kita kalah

bolehkah kita atasinya

boleh !!

*di tengah-tengah pertarungan sukar , di tepi persimpangan

25 April 2010

your personality , you decide



~teori lama menyatakan 4 bahagian hawa badan iatu sanguine ( darah ) , choleric ( hempedu ) , phlegmatic ( hingus ) , melancholic ( hempedu hitam ) , setiap hawa badan mempunyai identiti sendiri ~






"apabila engkau sanggup mengekang nafasmu , tahan pada ketika " semua orang telah ditarik nafsu syahwatnya

apabila engkau masih percaya kepada dirimu , tatkala orang lain meraguimu

apabila engkau sanggup menghiasi wajahmu dengan kesabaran dan menunggu dengan tenang
padahal pelbagai tuduhan telah ditimpakan terhadapmu

apabila engkau sanggup mengambil kepastian dengan tidak dipengaruhi oleh angan-angan dan dapat mengendalikan fikiran

apabila engkau sanggup mengatasi hidup , tidak terlonjak gembira bila dia datang , dan tidak terlalu bersedih bila dia pergi

tidak sukacita bila tertawa dan tidak berduka tatkala menangis

apabila engkau sanggup menentukan tujuan dan batasnya tetapi tak berhasil menujukan yang pertama lalu tegak lagi dan engkau mulai pula dengan tidak mengeluh

apabila engkau sanggup mengambil hikmat daripada pergiliran zaman ,dan mengambil manfaat daripada pergantian hidup dan semuanya dapat kau kuasai , dan bukannya engkau yang dikuasainya

Prof Dr. Hamka

sedikit cebisan karya Prof Dr. Hamka

"mari , nasib kita , kita tentukan sendiri"

16 April 2010

shadow inside you will appear outside you



~bayang-bayang adalah teman sejati kita sebab ia sentiasa ada dengan kita , setujukah..??~



pertengahan musim peperiksaan

sudah melepasi antara ujian genting

namun belum melangkahi ujian penting

gejala yang sama berulang kembali

sentiasa memberikan yang terbaik pada saat-saat akhir

*makin besar makin menjadi-jadi

kemudian menyedarinya

seolah-olah

baru pertama kali melakukannya

*manusia melakukan kesilapan , namun jika kesilapan yang sama , triple jeopardy ..??

[sedikit unsur perlembagaan di situ ]

dan apakah responsnya

ambillah iktibar daripadanya

itulah kelebihan manusia

belajar kerana ada akal

boleh merenung , boleh menganalisis kesilapan sendiri

tetapi penggunaanya dibezakan dengan tuan punya kepada akal itu sendiri

*setiap orang boleh pergi ke Kuala Lumpur tetapi adakah jalan yang sama sahaja boleh digunakan..??

masalah tentang diri kita

adalah kita sentiasa akan mengulangi kesilapan yang sentiasa kita pernah lakukan

adalah kita sedar kita sedang mengulangi kesilapan yang kita pernah lakukan

adalah kita sedar kita akan mengulangi kesilapan yang sama

dan masalah tentang diri kita

kita sentiasa mengabaikannya

"biarlah dulu"

*ayat faveret

tetapi hasilnya hampeh , tidak membawa kemana , malah memastikan kita di belakang

tiada hasil

adakah itu hasrat kita..??

sudah tentu tidak

sikap berlengah-lengah memang satu sikap yang buruk

satu parasit dalam diri yang hanya diri sendiri dapt menghapuskannya

cara..??

diri sendiri tahu

*kamu lebih kenal diri kamu sendiri

bagi saya

caranya adalah bertegas dengan diri

sentiasa mengingatkan diri

dan istiqamah dalam melakukannya

huhu dan ia memang bukan mudah

namun bukan sukar

tapi jangan lari daripadanya

kerana ia adalah bayang-bayang kita ~

-tik tok , tik tok , pesanan untuk diri sendiri bagi elakkan diri sendiri lalai -

14 April 2010

cycle happens again , up or down..??



-harapan tidak putus melainkan diputuskan kita sendiri-



ia berlaku sekali lagi

penghujung telah tiba

penamat telah menghampiri

* bukan kiamat , sekadar penghujung semester

usia semakin bertambah

tanggungjawab semakin bertambah

masalah sentiasa menghampiri

penyelesaian sukar dicari

harapan semakin berat dipikul

tetapi masih lagi erat dipegang

mulut orang susah ditutup

mulut sendiri apatah lagi

masa semakin suntuk

tetapi adakah kita perlu sentiasa mengeluh

jawapannya tidak , tidak , dan tidak

kerana tidak membawa kita ke mana

melainkan termenung tiada hasil

buatlah aktiviti yang kita tahu kita tersenyum daripadanya

kita yang menentukan kegembiraan kita sendiri..=)

~semakin menghampiri tahun dua , bersediakah..?~

29 March 2010

shinkansen




~ keretapi yang meninggalkan stesen akan kembali ke stesen yang sama
kalau rasa dah sampai destinasi , turunlah ~



hari ini hari isnin

di hari isnin sebahagian pelajar sekolah di Malaysia memulakan sesi persekolahan dan

sebahagian lagi pada hari Ahad

alhamdulillah telah membiasakan diri dengan permulaan pada hari Isnin setelah selama

ini terbiasa permulaan dengan hari Ahad

*apakah kaitan dengan hari isnin..??

oh ya

hari ini adalah hari terakhir untuk kuliah subjek MLS ( malaysian Legal System )

perasaan yang sama datang

*seperti semasa meninggalkan zaman persekolahan

sedih ..??

sayu..??

gembira..??

susah hendak dinyatakan

hanya empunya badan yang tahu

biasalah

dalam hidup ada pertemuan

dalam hidup ada perpisahan

ia silih berganti

*monolog dalaman menunggu detik Peperiksaan Akhir ~

18 March 2010

pasca emosi , pra keindahan

detik selepas PBL...angin mendayu-dayu sepoi-sepoi bahasa

detik dalam hati , khayalan dalam kepala , realiti dalam tindakan

PBL tidak lama lagi dan berdebar-debar menunggunya~

15 March 2010

personafikasi



pelbagai reaksi , adakah kita menggunakannya pada masa yang sepatutnya ..??





ada orang berkata

post sebelum ini

adakah "sudah tiba panggilan",,[hurm , saya seorang yang suka berkias]

saya berkata

*oh tidak , belum lagi

masih awal , prioriti hanyalah belajar

*kepala asyik terngiang-ngiang dengan pesanan ibu-bapa tiap-tiap kali saya menelefon mereka

*skema, tidak saya tidak menganggap ia skema

kamu..??

mengenali orang memerlukan masa yang lama

sebagai bandingan

*apa tujuan kita baca buku rujukan berulang kali
untuk memahaminya bukan..??
bukan setakat menghafalnya

dan saya tidak mengejar "kapel"

*mungkin orang lain akan

sebab

untuk menjaga seorang manusia

bukan senang ... bukan setakat " i lap u , u lap me "

dengan status saya yang masih bergantung kepada insan yang bergelar ibu-bapa

*saya malu kalau saya menyalahgunakannya untuk sesuatu yang lain

dan cinta tidak hanya datang dengan serta-merta

jika datang serta merta ia hanyalah perasaan emosi yang bergolak-golak

lebih tepat lagi dipengaruhi hawa nafsu

*agak terlebih-lebih disitu

aargh,,cukup-cukup..tidak perlu melebih -lebih =)

~saya baru berumur 10 tahun , 2 tahun lagi akan menduduki UPSR...UPSR ni susah kew..??~

12 March 2010

sometimes we think




bagaimanakah jika anda terlihat seseorang yang berlainan jantina dengan anda

dan anda rasa anda suka seseorang tersebut..??

apa yang anda rasa ..??

gembira , teruja , gementar

anda ingin menghampirinya tetapi takut

takut ditolak , takut kecewa , takut diketepikan

jadi anda hanya mampu duduk dan termenung

termenung , dan terus termenung

yang mana memang amat meyakinkan bahawa pada masa ini , fikiran anda akan melayang-layang

*mata terbeliak fikiran entah ke mana

saya rasa hanya sampai di sini sahaja yang mampu dilakukan ~

*bercakap tanpa pengalaman adalah umpama menulis jawapan untuk soalan undang-undang tanpa disertakan autoriti = sampah

tunggulah suatu hari nanti ~

yang saya sendiri pun tidak tahu bila

mungkin esok , mungkin lusa , mungkin semasa umur saya 30 an

buat masa ini , baiki diri , berusaha untuk berjaya , ingat harapan keluarga~

ganbatte

11 March 2010

u got it , grab it , don't release it

kita semua ada kawan

sesetengah kawan boleh digelar sahabat

sesetengah kawan hanyalah kawan ( sekadar berpura-pura )

kalau tidak bertegur , adakah itu kawan ..??

dan hanya berdekatan ketika senang

tetapi berjauhan apabila susah

dan kembali berdekatan ketika senang

adakah itu kawan

yup

kita masih akan tetap menganggap itu kawan

tetapi adakah tindakan kita itu berbaloi...??

yup

ia berbaloi kerana adalah lebih baik kita melakukan kebaikan terhadap orang

daripada orang melakukan kebaikan terhadap kita

tetapi bagaimana kalau kawan memijak kepala kita..??

hiraukan kerana mereka yang melakukan sedemikian akan jatuh jua

cuma kita tidak seharusnya menyimpan dendam

kerana menyimpan dendam ini menyakitkan hati

merosakkan hati , membutakan hati sehingga kebenaran menjadi kabur

sehinggakan perkara baik disalah anggap

rasionaliti dan pertimbangan yang waras adalah amat penting

dalam kehidupan kita di dunia ini

dan jika telah meyakini menjumpai sahabat yang betul-betul baik

hargailah kerana seseorang itu memang berharga

pedulikan kelemahannya

ia boleh diatasi dengan belajar

perhatikanlah kekuatannya dan keihklasannya~

~selamat berjaya untuk adik saya bersempena keputusan SPM 2009 yang akan keluar pagi nanti , insyallah~

07 March 2010

disini disana

disini lelaki tersenyum disana perempuan menangis

disini lembu meragut rumput disana harimau memburu rusa

disini cikgu mengajar disana tentera bermandi peluh

disini muda-mudi berpesta disana orang tua berzikir

disini mahasiswa berpidato disana remaja merempit

disini kita mengata disana mereka mengata

disini kita malas disana ibu-bapa mengharap

disini kita lalai disana kita gagal

*peperiksaan semakin hampir , persediaan entah cukup entah tidak

24 February 2010

twisted logic

~berjalan sejauh mata memandang

tetapi jangan sampai terlepas pandang kesilapan di belakang

~merenungi kesilapan dilakukan

tetapi jangan sampai melupakan masa hadapan

~berazam untuk melakukan kecemerlangan

tetapi kegigihan terendah

~menginginkan diri dipuji

tetapi diri menghina orang lain

~melakukan kebaikan

tetapi berlagak dengan kebaikan

19 February 2010

kosong sebelum dihiasi

ada seorang hamba Allah S.W.T

masih lagi berkelana di muka bumi ini untuk menuntut ilmu

pengembaraannya dihujani dengan pelbagai cabaran

baik fizikal mahupun mental

tetapi dia tekadkan diri juga untuk tiba ke destinasi impiannya

bila dinyatakan bahawa dia hamba Allah S.W.T , semestinya agamanya adalah Islam

dan segala kewajipan dalam Islam mestilah dituruti olehnya

dalam perjalanannya , dia berhenti untuk sembahyang

tetapi dia tidak pernah mencuba untuk menghayati apa yang dibacanya semasa menunaikan

apa yang disebut sebagai tiang agama itu

dia juga berpuasa tetapi nafsu sentiasa berjaya mempengaruhinya

adakah bermakna apa yang dia lakukan ??

apakah amalannya mampu untuk membantunya nanti ??

ibarat air tin yang tidak kemik tetapi sebenarnya kosong

tertipu dengan luaran

terpedaya dengan keindahan

hamba Allah S.W.T tersebut masih meneruskan perjalanan

yang sejauh masa lalu dan sedekat mata kita sendiri

sentiasa mencari kesilapannya

umpama pasir di pantai

sentiasa menuntut ilmu

umpama mencari siput di pantai sedangkan dalam laut tidak diterokai

destinasinya memanggil-manggil dengan senyuman

terpulang kepadanya untuk mencari manfaat daripada perjalanan ini

*menulis dengan senyuman

17 February 2010

don't blame others for our mistakes

bila kita susah

kita akan berpaling ke belakang

sebab

* untuk melihat kesilapan kita

* untuk mencari kesilapan kita

* untuk mencari siapa yang hendak kita salahkan

* untuk mencari punca kesilapan kita

tetapi semuanya berpunca daripada kita

sebab itu dipanggil 'kesilapan kita'

penyelesaian

kembali kepada Nya

dengan ikhlas dan ia hendaklah istiqamah

* jangan kembali dan berserah apabila susah sahaja

~asalnya hendak bercerita pasal keindahan Pangkor , tetapi xpelaa , dahulukan yang mana lebih penting ~

11 February 2010

three night wonders !!

melepaskan lelah di Pangkor

melupakan kesibukan

menikmati keindahan alam

merenungi kesilapan diri

memperbaiki kealpaan diri

itulah makna cuti kali ini

10 February 2010

hectic=serabut , i don't mind !!

dah makin dekat dengan cuti raye cine

balik lambat =(

sebab menyertai program

*sape suruh kan?

rentak pembelajaran juga dah makin ok

ia memang bergantung pada diri

minggu ni memang banyak masalah

sedih la jugak..tapi aku menganggap ia sebagai proses pembelajaran

xsabar balik kampung..lepak kat sane dan menikmati kehidupan dengan keluarga

banyak lagi kena belajar

jadi berhenti membuang masa dan isikan masa dengan aktiviti yang berfaedah

pesanan mak

*belajar sehabis baik..makin tua tapi makin malas xberguna..ingat asal-usul ,

oh ya , sekarang sudah 19 tahun aku wujud di dunia ini

bersyukur . Alhamdulillah kerana terus diberi peluang oleh Allah S.W.T

03 February 2010

on a sunny afternoon in our varsity

sekarang baru saye perasan

layout blog saye

sangat menyuramkan

hitam dan kosong

umpama memancing tanpa menggunakan batang kail

tidak lengkap

kerana kedua-duanya adalah saling melengkapi

*adakah dinamakan memancing kalau tidak memakai batang kail atau joran??

begitu juga dalam kehidupan ini

kita akan merasakan diri kita adalah paling hebat

tetapi sedarkah kita

di belakang diri kite yang 'HEBAT' ini

ada insan lain yang menyokong , memangku , sentiasa teguh

kita tidak akan dapat berdiri sendiri

*adakah dinamakan kehidupan kalau hanya bersendirian??

itulah gunanya sahabat

bukan sekadar suka bila kita bergembira

bukan sekadar menangis apabila kita bersedih

ia lebih daripada itu

*agak melampau kiasan saya bukan..??

tetapi itulah sahabat yang bagus

dan kebelakangan ini saya asyik terbayang

"bolehkah kita mencantumkan kembali cermin yang telah pecah"..??

berkenaan dengan layout

kalau ade yang menarik , mungkin saya akan tukar

31 January 2010

post yang saya sendiri pon xfaham kenapa saya post

" sorry i cannot foresee the FUTURE,
But I can learn from the PAST "

30 January 2010

the days in future



saya ingin mencari satu hari

dimana hari itu

semua orang senyum

tanpa memikirkan masalah

semua orang senyum

tanpa berpura-pura

semua orang senyum

tanpa agenda tersembunyi

semua orang senyum

dan senyumannya ikhlas

hari itu mungkin tidak kunjung tiba

tetapi saya akan tetap menunggu !!

politiks



~memberontak dengan emosi~

keputusan telah diketahui

Pro-A menang di UKM dengan 19 kerusi berbanding Pro-M yang mendapat 15

Bebas pula mendapat 1 kerusi

namun apa yang saya berminat untuk memberi pandangan

adalah mengenai gelagat Mahasiswa dan Mahasiswi apabila berpolitik

mereka berpolitik berdasarkan emosi

dimana seperti yang kita ketahui emosi ini sukar dikawal

lebih-lebih lagi untuk golongan remaja

perlu diingatkan golongan remaja adalah golongan yang paling mudah terdedah

samaada kepada budaya/amalan yang baik ataupun buruk

contoh yang terbaik adalah gaya berpakaian

contoh lain adalah budaya ber-couple

contoh seterusnya adalah gaya percakapan

dan golongan ini tidak tahu

bahawa mereka menyusahkan orang lain

apabila melakukan tindakan-tindakan yang tidak sepatutnya dilakukan

*tetapi atas nama "kebebasan" semua jadi bukan..??

perlu diingatkan bahawa tujuan kita datang ke Universiti

adalah untuk BELAJAR bukan..??

itu semua hanya sampingan

tetapi sebaliknya yang berlaku

apapun , kita adalah mahasiswa

baik SAYA mahupun KAMU

jadi pertimbangkan dengan sebaik-baiknya dahulu sebelum bertindak

jika perlu , duduk , termenung , dan berfikir !!

29 January 2010

learning process never stop , and it was continuously



saya juga manusia

bila berkata tentang manusia

salah satu ciri manusia adalah kecenderungan untuk melakukan kesilapan adalah sangat

besar

tetapi ia juga menjadi kecenderung bahawa manusia ingin menjadi sempurna

walaupun mereka tahu bahawa itu adalah mustahil

semalam saya belajar perkara baru tentang "etika"

ia sebenarnya bukan perkara baru

sebaliknya sesuatu yang dilepas pandang oleh saya

mungkin kerana pergaulan

mungkin kerana masalah emosi

mungkin kerana kecetekan ilmu

*itu semua hanya alasan

juga menjadi kecenderungan manusia untuk mencipta alasan setelah melakukan sesuatu

dan SAYA tidak terkecuali

dan perkara yang menariknya saya ditegur oleh pensyarah

saya tidak marah dengan beliau

sebaliknya saya berasa gembira walaupun dalam masa yang sama , sedih dengan tingkah

laku saya sendiri

kerana kalau tidak dilatih daripada sekarang

sampai bila baru saya hendak mula belajar

ia adalah sebahagian daripada kehidupan

dan "melentur buluh biarlah dari rebungnya"

berbalik kepada pensyarah tadi

saya tidak merasa tersinggung

sebaliknya saya berjumpa dengannya dan saya mengucapkan terima kasih atas teguran itu

dia berkata

"ramai orang cerdik , ramai orang pandai ,tetapi mahu mencari orang pandai , orang

cerdik yang mempunyai apa yang saya sebut adalah "..dia mengeluh

saya masih lagi dalam proses belajar dan ia berterusan , Istiqamah...

*esok test kontrak , nasib baik Consti dibenarkan merujuk buku ( open book test )

28 January 2010

demam pilihanraya melanda UKM

test consti dan test contrak

2 perkara penting untuk minggu ini

pilihanraya juga adalah minggu ini

penamaan calon diadakan pada hari Isnin 25/1 yang lalu

dijalankan di Pusanika

kempen dijalankan dengan giat

baik dari pihak Aspirasi mahupun Gerakan Mahasiswa

FUU dipenuhi dengan gambar-gambar Superman

Mahasiswa dan Mahasiswi diedarkan dengan risalah-risalah manifesto sebesar buku 555

ketika makan rojak di kafeteria FUU , pandangan pasti tidak akan lari daripada poster

- poster calon yang bertanding

kerana digantung hanya beberapa inci diatas meja makan

begitu menarik sekali suasana pilihanraya

saya tidak akan menyentuh tentang calon yang bertanding

kerana kedua-duanya ada kelebihan yang tersendiri

dan ini BUKAN BLOG POLITIK

pengundian akan diadakan di Kolej kediaman masing-masing

namun taktik yang digunakan oleh kedua-dua pihak

masih lagi tidak matang dan terikut-ikut dengan suasana politik luar

berbeza dan tidak menepati status kita sebagai PELAJAR UNIVERSITI atau turut dikenali

sebagai MAHASISWA

apapun , SELAMAT MENGUNDI dan pilihlah calon yang buat kerja kerana pangkat sahaja

tidak membawa apa-apa makna pun jika tidak digunakan dengan sebaik-baiknya dan

diguna-gunakan sebaiknya untuk pengundi yang memangkah nama "KAMU" !!

22 January 2010

surat diraja

ini adalah sedikit motivasi yg aku pakai selama ini

ia diambil daripada siri 'manga' yang agak terkenal gak iatu eyeshield 21

berkisarkan tentang American Football

tentang sukan

tentang kesungguhan


you should all ask yourself what do you feel when you are defeated.
are you blaming others, feeling depressed, or are you feel with passion, ready to take the challenge again.

all those of you who has played on the field will have tasted defeat,
there's no player who has not lost before,

however the best players, as a tribute to all their efforts, will give everything they've got to stand up again,
the ordinary players will take them a while to get back on their feet,
while the losers will remain flat on the field.

do not be ashamed about being defeated.
to be defeated and to not stand up is what you should be ashamed of.

-University of Texas Longhorn Head coach , Darrell Royal -

rase semangat balik~

17 January 2010

halwa telinga seorang hamba Allah S.W.T

i wish that i could jogs all day long !!

not running from problem

but running toward the solution of the problem

and we all may live in peace and harmony

15 January 2010

aku perhati , aku berfikir , aku merenung

bile kite sendiri tidak mempertahankan agama kite

siapa lagi..??

jangan terpengaruh dengan godaan dunia

jangan tewas dengan perasaan emosi yang bergolak

jangan menyerah kepada hawa nafsu

jangan mencuba benda yang dilarang

jangan menghampiri sarang kejahatan

jangan meragui kebaikan

jangan berkatakan tidak kepada suruhan-Nya

aku tidak mahu Islam ditindas

mengaku diri Islam tetapi tidak mencuba untuk menghayatinya

tiada usaha tetapi bercakap banyak

ibarat tin kosong

tertipu dengan luaran yang cantik , bergaya

aku mahu sahabat-sahabatku berjaya bersama-samaku !!

11 January 2010

pergi adalah i go


dia juara



"Sayu terpisah "
hikayat indah kini hanya tinggal sejarah
berhembus angin rindu
begitu nyamannya terhidu wangian kasihmu
hujan lebat mencurah kini
bagaikan tiada henti
kaulah laguku kau irama terindah
tak lagi kudengari
kau pergi.. pergi..
sepi tanpa kata
terdiam dan kaku tak daya kau kulupa
apa pun kata mereka
biarkan kenangan berbunga di ranting usia
hujan lebat mencurah kini
bagaikan tiada henti
kaulah laguku kau irama terindah
tak lagi kudengari
kau pergi.. pergi..

lagu ini adalah slow
tapi siapa kisah ape yang orang kate !!

07 January 2010

ini kali ke-50 blog ini dipost

bersyukur dengan pencapaian sederhana ini

semua yang ditulis adalah untuk diri aku

tetapi juga hendak dikongsi dengan semua

kite adalah manusia...

dulu kite merangkak , sekarang kite berjalan , nanti kite membongkok

02 January 2010

ini semua berkenaan diri kita

aku percaya untuk menjadi seorang muslim yang bagus , kite kena menghayati dan melakukan semua amalan yang diwajibkan oleh agama kite , Islam

Firman Allah:
“Sesungguhnya telah berjayalah orang-orang yang beriman.Iaitu orang yang khusyuk dalam solatnya.” (surah al mukminun:1-2)

bagaimana hendak khusyuk dalam solat ..??

Khusyuk dalam solat ialah keadaan hati yang sentiasa ingat kepada Allah sewaktu

melakukan solat sama ada ketika berdiri, rukuk, sujud dan semua gerakan dalam solat.

sukar bukan...sebab otak kite sentiase berfikir

sebenarnye x sukar

bergantung kepada diri kite..kerana kite sebagai hamba Allah S.W.T

tidak mampukah kite untuk menumpukan sepenuh perhatian ??

tidak berkeupayaankah kite ??

jadi , untuk khusyuk dalam solat ini

sebenarnya bermula sebelum solat itu sendiri

kite perlu mempersiapkan diri kite dengan sebaik mungkin

byangkan kite hendak bertemu dengan Raja

sudah pasti kite akan melakukan yang terbaik

lebih2 lagi ini adalah pertemuan Raja segala Raja

semua makhluk di langit dan bumi tunduk kepada-Nya

kite boleh mengikut peraturan di dunia ini

kenapa kite tidak boleh mengikut urutan yang membawa faedah kepada kite

bahkan , ia sebenarnya adalah tanggungjawab dan kewajiban kite

mengikut Imam Al-Ghazali ,

ade 6 cara untuk khusyuk dalam solat

yang pertama adalah Hudhurul qalb (menghadirkan hati)

iatu kite ingat kepada siapa kita sedang berhadapan sewaktu menunaikan solat

suatu zat yang sentiasa memberi rezeki dan pertolongan kepada kita

tetapi kita asyik melanggar perintahnya

yang kedua Tafahhum (memahami)

kite kena fahami apa yang kita baca

ibarat kita memakan nasi tanpa lauk tetapi penuh berselera kita memakannya

samalah dengan membaca al-fatihah tetapi kita tidak tahu apa maksudnya

yang ketiga Ta’zhim(mengagungkan Allah)

apabila kita dah faham dan menghayati

secara automatiknya kita akan mengagungkan Allah S.W.T

kita akan terasa dengan sendiri "hinanya aku jika aku melanggar maksud kalimat suci yang sering aku luahkan selama ini"

yang keempat haibah ( takut dengan kekuatan Allah S.W.T)

apabila kita khusyuk dalam menunaikan solat , kita akan menjadi takut dengan kekuasaan Allah S.W.T

kita akan terbawa-bawa dengannya bukan sahaja di dalam solat bahkan sehingga selepas solat

ketakutan ini merupakan satu anugerah . ketakutan inilah yang dinamakan takwa

nampak senang untuk diperoleh namun jika lalai dalam solat.....hurmm..:(

yang kelima adalah Haya' ( malu )

sewaktu kita berhadapan dengan-Nya

kita akan berasa malu kerana dosa kita yang banyak

bahkan selepas solat pon , kita akan terfikir betapa tidak sempurna solat yang baru

kita tunaikan kerana hati masih teringat-ingat kepada dunia

dan kita juga sepatutnya malu untuk melakukan perkara yang dilarang kerana kita tahu bahawa kita sedang diperhatikan

yang keenam adalah Raja' ( amat-amat berharap )

setelah selesai menunaikan solat

kita kena memohon doa kepada-Nya supaya solat kita diterima

dengan penuh pengharapan supaya Allah S.W.T yang maha penyayang menerimanya

~ nasihat dan peringatan untuk diri sendiri ~