29 January 2010

learning process never stop , and it was continuously



saya juga manusia

bila berkata tentang manusia

salah satu ciri manusia adalah kecenderungan untuk melakukan kesilapan adalah sangat

besar

tetapi ia juga menjadi kecenderung bahawa manusia ingin menjadi sempurna

walaupun mereka tahu bahawa itu adalah mustahil

semalam saya belajar perkara baru tentang "etika"

ia sebenarnya bukan perkara baru

sebaliknya sesuatu yang dilepas pandang oleh saya

mungkin kerana pergaulan

mungkin kerana masalah emosi

mungkin kerana kecetekan ilmu

*itu semua hanya alasan

juga menjadi kecenderungan manusia untuk mencipta alasan setelah melakukan sesuatu

dan SAYA tidak terkecuali

dan perkara yang menariknya saya ditegur oleh pensyarah

saya tidak marah dengan beliau

sebaliknya saya berasa gembira walaupun dalam masa yang sama , sedih dengan tingkah

laku saya sendiri

kerana kalau tidak dilatih daripada sekarang

sampai bila baru saya hendak mula belajar

ia adalah sebahagian daripada kehidupan

dan "melentur buluh biarlah dari rebungnya"

berbalik kepada pensyarah tadi

saya tidak merasa tersinggung

sebaliknya saya berjumpa dengannya dan saya mengucapkan terima kasih atas teguran itu

dia berkata

"ramai orang cerdik , ramai orang pandai ,tetapi mahu mencari orang pandai , orang

cerdik yang mempunyai apa yang saya sebut adalah "..dia mengeluh

saya masih lagi dalam proses belajar dan ia berterusan , Istiqamah...

*esok test kontrak , nasib baik Consti dibenarkan merujuk buku ( open book test )

1 comment:

  1. manusia tidak pernah sempurna..selagi kita bernafas,belajar adalah satu kewajipan..teruskan belajar.. dan anda akan dapat kepuasan dari belajar..

    ReplyDelete