26 November 2009

~ lembu tersenyum ~



~ spanjang hidup aku , xpernah agi melihat lembu snyum camni
tetapi sape tahu kan? kan? ~





esok hari raye Aidiladha..

tadi tengok Buletin Utama , temuramah kat kawasan banjir kat Kelantan..

soalannye adalah camne persiapan raye ??

"sdeh a , anak sedaro balek...tapi xleh wat gapo a ,lembu xtahu pah mano"

-lembu hanyut dibawa arus air -

kat kampung aku pon same...banjir sket ,naseb baek xnaik sampai ke dalam rumah

esok braye kat sane lo...

cerita pasal ibadat korban nie

teringat kat satu fakta bahawa aku ni takut tengok darah~~

lebih2 lagi kalau tengok lembu kena sembelih ( memang tiap2 tahun akan tengok )

tapi aku tetap rase pening lepas tengok

detik yg x sampai pon 15 saat tapi boleh membuatkan aku pening satu hari

camne la , kalau aku yang jadi lembu tu..

sanggupkah aku ??

dan korban ini bukanlah sekadar menyembelih lembu dan membahagikan dagingnya sahaja

ia adalah sesuatu yang boleh juga dilihat dari sudut yang lain

dan aku lbih melihat kepada pengorbanan ibu bapa untuk menjaga anaknya

dan ia bukan skadar kate2 manis yng sedap untuk didengar je

sepanjang aku membesar ( xmungkin tanpa ibu bapa yg baik )

aku dapat tengok sendiri bagaimana bersusah payahnya ayah mak aku membesarkan aku

rase gembira pon ade , sdey pon ade , bercampur baur laa~~

kadang2 aku ade gak mempersoalkan tindakan / nasihat mereka ( jiwa muda la konon..hehe)

tetapi last2 memang betul dan untuk kebaikan aku gak

mungkin xde kena-mengena dengan raye Aidiladha tetapi bagi aku itu adalh PENGORBANAN YANG MULIA....same juga dengan pengorbanan lembu tadi..

~kalau kite sakit hati ngan mak kite , cube bayangkan kesakitan mak kite semasa melahirkan kite , tetpi jangan tanye die ~

p's - selamat hari raye Aidiladha walau di mana korang berada~ ^.^

No comments:

Post a Comment