05 September 2009

...Nama Empunya Badan...

namaku Mohamad Azriff Firdaus Bin Mohamad Ali

maksud Mohamad itu adalah yang terpuji

ibu bapaku mahukanku melakukan tindakan yang terpuji

maksud Azriff itu adalah kuat hatinya..tekal sokongannya

ibu bapaku mahukanku menjadi orang yang tabah,cekal,dan tidak mudah menyerah

maksud Firdaus itu adalah syurga yang tertinggi

ibu bapaku mahukanku mengingati bahawa untuk masuk syurga itu memerlukan keimanan

yang tinggi

aku pernah bertanya...

"bakpo namo abe panje sngat..???"

ibuku,aku memanggil die mak

menjawab dengan tersenyum

"nok suh mung jadi ore berjayo la,buke sajo-sajo letok jah"

"mok letok harape tinggi ko mung"

"mung anok sulung...jadi keno jadi contoh kepado adik beradik mung"

"kalu buke mung sapo agi..??"

aku senyap...besar juga tanggungjawab aku ek..

sebenarnya,untuk aku sedar maksud mak aku memakan masa yang agak lama

aku jenis yang suka bermain-main....SANGAT

tetapi kita belajar dengan pengalaman

tidak kisahlah pengalaman kita mahupun pengalaman orang lain

kedua-duanya adalah cara untuk kita belajar

tetapi aku sedar juga akhirnya

entah macam mane hati aku terbuka juga akhirnya

dunia ini bukan berkenaan belajar sahaja

dunia ini bukan berkenaan diri kita sahaja

dunia ini bukan berkenaan kesenangan sahaja

dan yang penting dunia ini bermakna kita adalah hamba Allah S.W.T

segala-gala yang kita lakukan mestilah seimbang

dan berfikir terlebih dahulu sebelum bertindak

oh ya...

hati aku terbuka setelah aku belajar untuk susah

bukan senang hendak belajar untuk susah

tetapi kita akan terasa sudut fikiran kita akan terbuka lebih luas

kita akan memandang dunia ini dari sudut yang berbeza

ternyata dunia ini begitu indah

ternyata manusia itu unik

ternyata Allah S.W.T itu maha besar

aku bersyukur dengan apa yang aku ada sekarang

No comments:

Post a Comment